بهبود کنترل قند خون با رژیم های غذایی اختصاصی

26 نوامبر2015- توصیه های تغذیه ای طراحی شده بصورت فردی راهی برای کنترل بهتر قند خون افراد دیابتی است. محققان دریافتند گلایسمیک ایندکس مواد غذایی یک مقدار مطلق نیست، بلکه این شاخص که برای اندازه گیری تأثیر مواد غذایی بر مقدار قند خون افراد بکار می رود در افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است.

پژوهشگران اطلاعات مربوط به 800 فرد 18 تا 70 ساله را که هیچیک به دیابت نوع 2 در ابتدای تحقیق مبتلا نبودند، آنالیز کردند. شرکت کنندگان اطلاعاتی در مورد اندازه ی بدنی و مقدار قند خون خود را گزارش کردند. همچنین نمونه ی مدفوع این افراد جمع آوری شد. بر روی گوشی موبایل هر یک از این افراد، یک نرم افزار نصب گردید که عوامل شیوه ی زندگی و مقدار غذای مصرفی آنان را گزارش می کرد. در مجموع دانشمندان اطلاعات مربوط به 46898 وعده ی غذایی را جمع آوری کردند.

براساس اطلاعات دریافتی، محققان آلگوریتمی را ابداع کردند که واکنش فرد به غذا را بر اساس شیوه ی زندگی ، سابقه ی پزشکی و ترکیب میکروبیوم او پیش بینی می کرد.

 پس از تدوین این آلگوریتم، دانشمندان آنرا در مطالعه ای بروی 100 داوطلب آزمایش کردند. آلگوریتم با موفقیت قادر به پیش بینی پاسخ افراد مختلف به غذاهای مختلف بود. هنگامیکه به افراد مختلف غذاهای یکسانی داده شد، بسیاری از آنان  پاسخ های متفاوتی به یک غذای یکسان دادند.

از آنجائیکه افراد مختلف به روش های مختلف به یک غذای مشابه  واکنش نشان می دهند، دستورالعملهای غذایی مشابه برای همه ی افراد مناسب نمی باشد. این یافته ها علت عدم موفقیت رژیمهای غذایی سختگیرانه در دستورالعمل های بهداشتی را که برای طیف وسیعی ازمردم تدوین می شود، توضیح می دهد.

محققان می گویند: ما با استفاده از یک گروه بزرگ از افراد(800 نفر) توانستیم مقدار قند خون فرد را پس از صرف یک غذا با درنظر گرفتن وضعیت سلامت، سابقه ی پزشکی، شیوه زندگی و میکروبیوم روده ای او پیش بینی کنیم. این پیش بینی برای 100 نفر که درمراحل  تدوین آلگوریتم شرکت نداشتند با نتایج موفقیت آمیزی همراه بود که نشاندهنده ی اعتبار آلگوریتم مذکور است، همچنین بر اساس این الگوریتم توانستیم رژیم های غذایی مناسبی را برای کاهش مقدار قندخون پس از صرف غذا برای هر فرد تدوین کنیم.

محققان می گویند: برای سالها تصور می کردیم به دلیل عدم رعایت رژیم های غذایی توصیه شده افراد چاق شده و به دیابت یا بیماریهای مرتبط با چاقی مبتلا می شوند. اما این تحقیق نشان داد احتمال دیگر این است که افراد به مشاوره های غذایی عمل می کنند اما این  توصیه ها برای آنان مناسب نمی باشد، بنابراین اگر یک رژیم غذایی به شما در کاهش وزن کمک نمی کند، ممکن است این رژیم غذایی برای شما  مناسب نباشد. یافته های این تحقیق درمجله ی  cellمنتشر شده است.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2015/nov/personalised-diets-improve-blood-glucose-control,-study-finds-93994334.html